dinsdag 10 juni 2014

Ardennes Trophy - Theux

2 dagen na de chrono in Langdorp wacht al de volgende wedstrijd.
In La Reid vlakbij Theux (regio Verviers) staat al 25 jaar één van de zwaarste marathons van ons land gepland.
Ik kies voor de 50 km. en hoop hiermee in 3 uur binnen te zijn.
De Ardennes Trophy roept steeds wat slechte herinneringen op:
in 2008 reed ik 2x plat
in 2009 viel ik zwaar na 16 km en moest ik opgeven
in 2010 reed ik 22 km verkeerd
in 2013 op het BK had ik mechanische pech
Enkel in 2012 was ik hier succesvol met een 3° plaats.
Na een drukke groepsstart - ongewoon een afdaling - lig ik na 13' op een 60° plaats.
Ook na 35' rijd ik in 2° positie in mijn categorie.
Het parcours is evenwel door de vele regen in de nacht voordien modderig en veeleisend voor renners en materiaal. Met de Racing Ralph-banden moet de concentratie hoog blijven!
Na 20 km voel ik dat ik minder grip heb met mijn voorwiel. In een lange afdaling hou ik me voor te stoppen om de band bij te blazen op het eerste technische stuk. Te laat helaas want bij een verkeerd manoeuvre komt de band los van de velg. Ik begin zenuwachtig de band terug op te blazen met een bommetje maar dat lukt niet. Ook een binnenband steken in de tubeless buitenband lukt aanvankelijk niet. Gelukkig stopt Ronny De Ceuster om mij te helpen. Na 10 minuten (!) kan ik verder maar beland hierdoor op de 128° plaats.
Wat rest is een inhaalrace. Ik haal redelijk wat renners in en eindig nog op de 84° plaats algemeen en ben daarmee 3° master³ op enkele minuutjes van nummers 1 en 2.
Was ik niet platgereden dan win ik. Eerlijkerwijze moet ik er aan toevoegen dat ook concurrent Paul Vanlangenaecker pech had en ook vanuit een verloren positie heel wat plaatsen goedmaakte.
Volledige uitslag op  http://prod.chronorace.be/classements/classement.aspx?eventId=243335667122177&mode=large&scope=categ&srch=ma3&IdClassement=10568

Geen opmerkingen: