maandag 30 augustus 2010

Houffa-marathon 2010

Na een weekje zonder fiets, trok ik nogal onzeker richting Houffalize.
Het slechte weer van de laatste dagen beloofde ook al niet veel goeds en toen we vernamen dat we in een wel heel populaire en luidruchtige B&B "Music City" gereserveerd hadden, zag ik de nodige rust in rook opgaan.De sfeer in de B&B was zoals beloofd én het nachtlawaai ook. We deden geen oog dicht ondanks enkele Choufkes!
Na een korte opwarming stonden we tijdig aan de start. Met 13°C was het warme er rap van af. Met de nodige stress nam ik een sterke start en lag ik direct een 20-30 meter voor op de groep. Die kleine voorsprong zorgde er voor dat ik redelijk voorin de eerste klim kon aanvangen; een kuitenbijter van jewelste. Samen met Gino kon ik mijn positie boven op de klim ongeveer behouden en tot aan de eerste bevoorrading op 23 km reden we in een 42° positie. In dit eerste deel probeerde ik het tempo strak en gelijkmatig te houden.
Na de bevoorrading door onze vrouwtjes en kids had ik het iets moeilijker en nam Gino het commando over. Door een collega-master te willen bijhouden, werd het tempo wat wisselvalliger. Met ons twee kregen we onze tegenstander dan toch murw en na de tweede bevoorrading op 44 km konden we terug een regelmatiger tempo rijden.
Het parcours was door de vele regenbuien sterk afwisselend. Enkele stroken waren heel glibberig en ook de typische wortelstroken waren technischer dan anders. De bepijling was uitstekend en voor een keer reed ik dan ook niet verkeerd.
In de laatste km werden nog enkele technische stukken onder de wielen geschoven. Op één van die stukken reed ik van Gino weg toen hij op de gladde wortels doorgleed. In de laatse afdaling ging ik nog overkop maar ik bereikte toch heelhuids de finish in 3u08'.
Dit was goed voor een 5° plaats bij de masters en 33° algemeen.

Geen opmerkingen: