dinsdag 10 augustus 2010

La Chouffe-marathon - Achouffe

Geen 1° plaats dit jaar. Ook geen podium. En dus geen magnum-fles Achouffe...
Zondag 8/8 met de nodige stress vertrokken richting het natte Achouffe. Ik wilde terug het podium halen. Aan de voorinschrijvingen voor de 60 km te zien, was dit misschien haalbaar.
Eénmaal ter plaatse werd het snel duidelijk dat het een moeilijke klus zou worden. Samen met enkele kleppers stond ik op de eerste rij om te starten. De regen van de nacht tevoren had het parcours serieus vettig gemaakt maar de drogere stukken liepen toch vlot.
Er werd een snelle start genomen en waar ik vorig jaar mee in de kopgroep zat, moest ik nu een 50-tal laten voorgaan. In de eerste km's werden de eindplaatsen al grotendeels vastgelegd want veel werd er onderweg niet meer bijgehaald.
Na 5 km verloor ik al een bidon. Gelukkig stond Vincent zijn familie langs de kant om me terug te bevoorraden aan de 1° bevoorrading aan km 16. Na 20 km bevond ik me op een 47° plaats.
Ik had het goede ritme beet en kende geen zwakke momenten. Nu en dan kon ik een renner inhalen en beetje bij beetje haalde ik ook renners in van de 90 km die een half uur eerder gestart waren. Enkel de rug speelde me weer parten.
In de laatste 10 km reed ik echter 2x verkeerd, samen zo'n 5 km om. 2x volgde ik blindelings de renners voor me en vooral de 2° keer bleken we na een ellenlange klim verkeerd te zitten. Ik verloor hiermee kostbare tijd en een top-50 plaats.
Voor de verandering viel ik ook nog es op mijn knie (een slechte gewoonte stilaan) op een wel erg slecht moment. Op een technische passage aan de rand van een steile afgrond lag ik zowaar bijna 15 meter lager. Gelukkig van die knie...
De finish was nu in zicht en na een bevredigende race werd ik 8° bij de masters² en 65° algemeen in ongeveer dezelfde tijd als vorig jaar en dat op een vettiger parcours. De tegenstand was dus dit jaar heel wat sterker.

Geen opmerkingen: