maandag 27 juni 2011

Raid des Hautes Fagnes - Malmedy

This is definitely the hardest marathon in Belgium.

Nat, glibberig, bij momenten gevaarlijk, technisch, letterlijk OFF-road, wortelpaden, prachtige single-tracks.


Met 16 km/u op de teller weet je het wel. Malmedy is het moeilijkste parcours van alle Belgische marathons!

Met wat geluk mocht ik plaats nemen in de topbox. Opwarmen tot het laatste moment en dan gewoon plaats nemen vooraan het 625-koppige peloton op de 65 km. naast enkele toppers.

In de aanloop naar de eerste klim kan ik in 6° positie de eerste klim aanvatten maar al snel vliegen de jonge gasten me snel voorbij. Ik moet temporiseren en verlies plaats na plaats. Jonas Moenaert en Sammy Knockaert rijden me al snel voorbij. Ook Daphne Vandenbrande, NL kampioene en Kristien Neelen halen me in. Frustrerend maar het is niet anders. Verstandig blijven en niet forceren. De eerste 20 km zijn héél zwaar. De ene zware klim na de andere en de afdalingen vragen al even veel energie door de natte ondergrond. Met mijn Racing Ralphs, nog wat te hard geblazen ook, heb ik weinig vertrouwen. Na 20 km kom ik door op een 91° plaats. Er volgt nu een rustiger stuk, goed om een strak tempo te vinden. Veel plaatsen win ik er niet mee want na een 40-tal km rij ik in 92° stelling. Ondertussen brandt de zon goed in de nek. In de laatste 10 km kan ik mijn tempo goed aanhouden en haal meerdere renners bij. In de laatste afdaling op de trappen neem ik wat risico omdat ik nog een groepje van 5 voor me zie uit rijden. Het doet me deugd deze 5 in de straten naar de finish nog achter me te laten.Prachtige marathon maar veeleisend voor lijf en leden. Vooral mijn armen en rug zien zwaar af.

Vooraf had ik me als doel gesteld in de top-10 van de masters2 te eindigen en dat lukt ook. Ik finish in kop 4u op een 76° plaats algemeen en 9° plaats bij de masters2. Volgend jaar op naar de masters3 en hopelijk met dezelfde tijd. Volledige uitslag op:







Geen opmerkingen: