maandag 4 augustus 2008

Route 9 Romanya de la Selva

Nu de benen de vermoeiende reis wat verteerd hebben en ik gisteren wat losgereden heb op de weg, kan het zwaardere werk beginnen. Route 9 is een zwarte piste met start in Romanya de la Selva (325 m.) , een klein gehucht een 10-tal km. met 2 voortreffelijke restaurants waarvan er één (El Refugi) door een Vlaming wordt uitgebaat. Even het asfalt volgen richting Calonge en dan links de bossen in. De lange klim naar Puig d'Arques start matig maar naargelang de top nadert, wordt de beklimming zwaarder. We klimmen dan ook naar 531 meter hoogte op de typische paden met losliggende stenen, rotsen en grint. De tikker gaat hier vlot naar 170 bpm. Het zweet druppelt van onder de valhelm. Dit is genieten: puur klimwerk in een prachtige omgeving met ongelooflijke vergezichten. Boven op Puig d'Arques is het zicht fenomenaal. Veel tijd om te genieten is er niet; er is nog een weg af te leggen. Ik duik nu steil naar beneden. Opletten toch voor de vele kloofjes ingesleten door het water en voor het losliggende grint in de bochten.
Op het laatste stuk afdaling op een recht stuk tekent de Polar 60 km/u op. Nu dwarsen we de weg naar Calonge; meteen het laagste punt (50 m.) op de route. Dat betekent dus weer klimmen naar ons startpunt op 325 meter hoogte!
Aanvankelijk volg ik de uitgedroogde bedding van de Rio Daro. In het bos volgt wat klimwerk met de fiets op de rug en meteen start de lange klim naar Roca Rovira. Het wordt een nijdige klim langs de kapel Santa Maria de Fenals met een prachtig zicht op de urbanisaties van Calonge. Tijdens het klimmen hou ik de hartslagmeter in de gaten. Ik probeer een ritme aan te houden onder de 165 bpm. Zo rij ik comfortabel naar boven. De laatste bochten zijn technisch met losliggende stenen. Vorig jaar verloor ik hier nog mijn evenwicht. Nu geraak ik zonder averij boven en beland tussen de prachtig onderhouden golfterreinen van El Mas Nou. Op het laatste stuk op de Serra Llonga kan snelheid gemaakt worden tot aan het startpunt.

Twee uurtjes goed doorgefietst en een pak hoogtemeters in de benen. Een aperitiefje verdiend zeker?

1 opmerking:

Rob zei

Als eens gaan fiets in de omgeving van het kerkje van "solius",ligt naast de golf van sta cristina, prachtig mtb en wandelgebied.

groetjes

Rob